Jaak en de Bonenstaak review

Review Jaak en de Bonenstaak van Smart Games; Puzzelspel voor kinderen van 4-7 jaar en genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2020

Van de verkiezing Speelgoed van het Jaar ontving ik een aantal spellen ter review. Eén van deze spellen was Jaak en de Bonenstaak, een puzzelspel voor jonge kinderen van 4-7 jaar en genomineerd in de categorie 4-5 jaar. In dit blog lees je wat onze kinderen (en ik) van dit spel vinden. Benieuwd welke spellen nog meer genomineerd zijn? Lees dan vooral het blog Speelgoed van het Jaar 2020

Jaak en de Bonenstaak

Review jaak en de bonenstaak

Het spel Jaak en de Bonenstaak van Smart Games is gebaseerd op het gelijknamige sprookje waarin een arme jongen een koe ruilt tegen drie bonen. Hij plant de wonderbonen en de volgende dag reiken de stengels tot aan de wolken. Jaak besluit dat het veilig genoeg is om via de stengels omhoog te klimmen. Boven de wolken woont de reus die een kip bezit die gouden eieren kan leggen. Jaak neemt de kip mee en vlucht naar beneden, met de reus op zijn hielen. Gelukkig is Jaak als eerste beneden en met z’n allen hakken ze de bonenstaak met reus en al om en weten hem op deze manier te verslaan.

Wat ik wel erg leuk vind is dat het sprookje in de vorm van een prentenboekje meegeleverd wordt. Ben je dus niet zo bekend met dit sprookje, dan kan je toch het achterliggende verhaal vertellen. Dat maakt het spel wel leuker. En aangezien het een prentenboekje is kunnen kinderen het sprookje al vroeg ‘lezen’. Meer informatie vind je hier.

Hoe werkt het puzzelspel?

Jaak en de Bonenstaak is een puzzelspel voor één speler. Het spel bevat een raster van drie bonenstaken, 3D puzzelstukken, een wolk met een kasteel en een boekje met zestig puzzelopdrachten op vier verschillende niveaus, van beginner tot expert.

Review Jaak en de Bonenstaak van Smart Games

De bedoeling van Jaak en de Bonenstaak is om eerst een puzzel uit te zoeken in het boekje en deze vervolgens na te maken door de 3D puzzelstukken naar beneden te laten vallen. Maar… de puzzelstukken kantelen terwijl ze naar beneden vallen. Dat betekent dat je goed op moet letten op welke manier je ze in de puzzel laat vallen! Zit een puzzelstuk verkeerd? Dan is het de bedoeling dat je de puzzel opnieuw maakt.

Meer informatie.

Wat vinden de kinderen van Jaak en de Bonenstaak?

Onze zoon van vijf jaar was meteen laaiend enthousiast. Hij is gek op puzzels en kon niet wachten tot hij eindelijk mocht beginnen. Voor ik het wist had hij al een stuk of tien puzzels goed af weten te ronden. Als het puzzelstuk verkeerd viel zag je hem echt nadenken over hoe het stuk er dan wél in moest. Opvallend is wel dat, ondanks dat het niet de bedoeling is omdat het spel natuurlijk stuk kan gaan, hij toch al snel een goede manier had gevonden om het puzzelstuk weer naar boven te krijgen.

Dochter van vier jaar vind het spel ook fascinerend, vooral door het kantelen van de puzzelstukken. Ze vindt het nog lastig om alleen een puzzel te maken, daarom help ik haar ermee.

Mijn mening over Jaak en de Bonenstaak

Laat ik beginnen met mijn grootste pluspunt: het moet alleen gespeeld worden. Mijn kinderen vinden het namelijk erg lastig om alleen te spelen, maar dit zorgt voor een ontzettend leuk en ook nog eens leerzaam tijdverdrijf. Ik moet zeggen dat ik dankzij het reviewen van dit spel en Froggit, sowieso groot fan ben geworden van het merk Smart Games. Ze hebben degelijk speelgoed wat aansluit bij de beleving van kinderen, het is leerzaam en het maakt bovendien geen lawaai.

Wat ik wel jammer vind is het feit dat het spel helemaal van plastic is, al heb ik ook geen idee van welk materiaal ze het dan zouden moeten maken. En de wolk met het kasteel maakt het verhaal af, maar wordt in de praktijk alleen gebruikt wanneer het spel de doos weer in gaat.

Meer informatie vind je hier.

Meer informatie over de Verkiezing Speelgoed van het Jaar? Dat vind je hier.