De zes speelgoedtrends van 2023

Speelgoedtrends 2023: wetenschap, virtueel speelgoed, inclusiviteit en circulair speelgoed zijn een greep uit de speelgoedtrends voor 2023.

Wetenschap, virtueel speelgoed, inclusiviteit en circulair speelgoed een vooruitblik op de trends voor 2023. Recent vond de grootste speelgoedbeurs ter wereld plaats in Duitsland, de Spielwarenmesse. Hier presenteerden speelgoedbedrijven uit 69 landen hun nieuwe prototypes, ideeën en producten. Emile Kalis was aanwezig en zet de zes belangrijkste speelgoedtrends op een rij.

Inclusiviteit

In de huidige maatschappij is er veel aandacht voor inclusiviteit. Deze trend wordt ook steeds meer zichtbaar in speelgoed. Bijvoorbeeld de Acces-lijn van Asmodee, dit zijn spellen voor mensen met een cognitieve stoornis, of Barbies met een huidaandoening of het syndroom van Down. Het speelgoed gaat bijdragen aan het gedachtengoed dat niemand uitgesloten mag worden en draagt bij aan acceptatie.

Ontdek met VR en AR

Speelgoed staat dit jaar meer dan ooit in het teken van ontdekken: interactief en educatief speelgoed waarmee kinderen samen met hun ouders op speelse wijze meer leren en ontdekken over de geschiedenis, natuur of de wetenschap. Bijvoorbeeld over de geschiedenis van de mensheid of vulkanen met VR- of AR-toepassingen, en een wetenschapspakket vol materiaal om de geschiedenis van het leven aarde te ontrafelen.

Meta Toys

De Generatie Alpha, geboren vanaf 2010, is opgegroeid met online technologie. Dit vertaalt zich door naar speelgoed en de opkomst van Meta Toys, waarbij het echte leven samensmelt met de virtuele wereld. In 2023 wordt het aanbod van digitaal speelgoed, en het gebruik ervan, nog groter. Een kleine groep volwassenen maakt al gebruik van NFT’s, of is te vinden in de Metaverse. Dit gaat zich dit jaar verder verspreiden onder kinderen, die minder fysieke stickerboeken sparen, maar dit digitaal doen. Een voorbeeld hiervan is de digitale Hot Wheels autocollectie van speelgoeduitgever Mattel.

Kidult

De term Kidult is een samenvoeging van kids en adults. Het aanbod in speelgoed dat volwassenen aanspreekt groeit in 2023. Dit zien we terug in een toename van populaire franchises uit de tijd dat deze volwassenen jong waren, zoals Marvel, Jaws, Godfather, Back to the Future en Rubik’s Cube, maar ook in LEGO pakketten speciaal voor volwassenen, zoals LEGO Jazz Club. Naar verluidt vormt dit Kidult speelgoed 25% van alle verkopen, dat is in Amerika rond de 9 miljard dollar aan winkelverkoopwaarde.

Duurzaam richting circulair

De speelgoedbranche legt de focus steeds meer op duurzaam, alsmede in 2023 meer op circulair ondernemen. Wat merk je daarvan in een speelgoedwinkel? Bedrijven kiezen vaker voor gerecyclede materialen, het gebruik van bio plastic, FSC geplant hout en met name het verminderen van verpakkingsmateriaal. De wetgeving op dat gebied wordt de komende jaren aangescherpt en de branche werkt aan de gevolgen. Een voorbeeld hiervan is de Berg Champion Trampoline dat ‘s werelds eerste volledig circulaire trampoline is of de Wiltopia speelsets van Playmobil (hier) die zijn gemaakt van oude koelkasten.

Verzamelen

Verzamelen is iets van alle tijden en voor alle leeftijden. Ook dit jaar speelt de speelgoedbranche daarop in met hun aanbod. Van Pokémon Trading Cards tot Funko poppen van bekende licenties en van high-end sculpturen zoals Marvel-beelden en L.O.L. Surprise (MGA). Voor jong en oud is er genoeg te sparen en te ruilen in 2023.

Vond je dit artikel leuk om te lezen en wil je in de toekomst niks missen? Volg me dan ook op social media: Facebook, Twitter, Pinterest of Instagram.

Deze pagina bevat affiliate links om deze content gratis aan jou te kunnen aanbieden. Mocht je op een van deze links klikken en iets bestellen, dan krijg ik een commissie van de webshop. Dit kost jou niets extra’s, maar het zorgt er wel voor dat ik gratis content voor jou kan blijven maken.

Uitgelichte afbeelding: Pixabay.nl